الشيخ الصدوق ( مترجم : الحسني )
22
الاعتقادات في دين الإمامية ( فارسي )
و فرموده كه : شدنى نبوده براى هيچ نفسى آنكه بميرد الا باذن خدا نوشته بمدّت معين « 1 » و فرموده كه : ميگويند لشكريان اسلام كه اگر ما را نصيبى از غلبه بود كشته نگرديده بوديم در اينجا ، بگو يا محمّد صلى الله عليه و آله و سلَّم كه اگر در خانه هاى خود بودند هر آينه بيرون مىآمدند اشخاصى كه قتل سرنوشت آنها شده بود بسوى مكانهاى مرگشان « 2 » و فرموده كه : اگر خدا خواسته بود نكرده بودند آن كار را ، پس واگذار آن قوم را با افترائشان « 3 » و فرموده : اگر خواسته بود خداوند شرك نمىآوردند آن جماعت و ما تو را نگهبان قرار ندادهايم « 4 » و فرموده كه : اگر خواسته بوديم هر آينه هدايت هر نفسى را به خودش ( به او خ ل ) داده بوديم « 5 » و فرموده كه : هر كس را خدا ميخواهد كه هدايتش نمايد باز مىكند سينه اش را براى اسلام و هر كس را ميخواهد گمراهش كند
--> « 1 » * ( وَما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّه كِتاباً مُؤَجَّلًا ) * سوره آل عمران آيه 139 « 2 » * ( يَقُولُونَ لَوْ كانَ لَنا مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ ما قُتِلْنا هاهُنا قُلْ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلى مَضاجِعِهِمْ ) * ، سوره آل عمران آيه 148 « 3 » * ( وَلَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوه فَذَرْهُمْ وَما يَفْتَرُونَ ) * سورهء انعام آيه 112 « 4 » * ( وَلَوْ شاءَ اللَّه ما أَشْرَكُوا وَما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً ) * سورهء انعام آيه 107 « 5 » * ( وَلَوْ شِئْنا لآتَيْنا كُلَّ نَفْسٍ هُداها وَلكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي ) * ، سوره سجده آيه 13